Årsmelding for 2017

Årsberetning Risør ski- og skøyteklubb 2017.

I 2017 har styret bestått av:

• Leder: Lars Lindstøl
  • Nestleder: Elen Lauvhjell
  • Styremedlemmer: Jon Kristen Bosvik, Anne Aamlid og Thomas Axelsen
  • Varamedlemmer: Magne Halvorsen, Øystein Frøyna og Halvor Halvorsen.
  • Valgkomite: Liv Jorunn Høiberg, Sølvi Byberg og Cato Solstad (leder).
  • Revisorer: Per Arve Øyen og Erik Nilsen.

Klubbens økonomi er god selv om regnskapet etter avskrivninger (kr. 44.600) viser et underskudd på kr. 39.279,- Klubben har i 2017 en egenkapital på kr. 331.271,- hvorav kr. 273.971,- er innskudd i Sparebanken Sør. Regnskapet føres etter Norges idrettsforbunds regler og i NIFs regnskapssystem for små klubber.

Per 31.12.2017 har klubben 84 medlemmer over 20 år, og 17 under 20 år. Klubben har tatt i bruk «Klubbadmin» og har fakturert medlemskontingenten i dette systemet. Vi tilfredsstiller dermed idrettens krav til medlemsregister.

Et spesielt år!
2017 har vært et spesielt år i Risør ski- og skøyteklubb. Ikke bare var skisesongen kort med skiftende vær og kun 2-3 uker med løyper på Bromsmyr. Det var i tillegg svært få dager med kuldegrader og anleggsarbeid på Kjempesteinsmyra, dette gjorde at det ikke ble gjort forsøk på å lage isbane.

I løpet av året har klubben i tillegg mistet vår leder Lars Lindstøl og tidligere styremedlem Lars Sveen. Begge to har vært svært sentrale medlemmer og viktige bidragsytere i klubben! Styret vil takke for meget god innsats fra starten 10. mars 2010. Begge er dypt savnet!

Økt aktivitet!
2017 var også året der klubben for alvor ble aktive innenfor Triatlon;

• Det ble arrangert livredningskurs med 11 deltakere
  • Klubben har nå 20 medlemmer i Triatlongjengen
  • Triatlongjengen har svømmetrening to ganger per uke og møtes også til løpetrening/styrketrening mandager og løpeintervaller på onsdager
  • En rekke av medlemmene har deltatt på TRI-konkurranser i Kristiansand, Hove og i Risør.
  • Gjengen er godt synlig med nytt designet treningstøy (løpe/sykkeljakke og swimsuit) i stilige «Risørfarger» med innslag av motivet fra Risørflagget. Hjernen bak er Halvor Halvorsen.
  • I oktober ble det spontant arrangert «10 for Lars». Hele 102 personer gikk/løp/syklet strekningen Torvet-Lindstøl-Torvet og klubben samlet inn over kr. 40.000,- til Kreftforeningen.

I 2017 fikk vi igjen «liv» i friidretten i Risør. I regi av klubben har 8-10 voksne i høst begynt med barneidrett/friidrett på Kjempesteinsmyra. Foreløpig er det treninger hver onsdag og vi har fordelt oss i tre grupper;

• 1. til 4. klasse
  • 5. til 7. klasse
  • Fra 8.klasse og oppover

Responsen har vært meget god, og hver uke har mellom 30-45 barn/ungdom deltatt på vår ukentlige aktivitet! Vi fant fort (og «brutalt») ut at vi har truffet mange med dette tilbudet! Klubben har anskaffet noe utstyr – men det er behov for mer. Vi innså også at vi måtte øke kompetansen innenfor barneidrett/friidrett og hele 14 ungdom/voksne deltok i desember på et aktivitetslederkurs arrangert av Aust-Agder friidrettskrets i Risørhallen. Kort oppsummert; nyttig, nødvendig og veldig moro – og en god investering! Fra januar 2018 har vi vært heldige å få treningstider inne på Hønseheia, og planen er å dra i gang treninger ute så snart været tillater det. I 2017 har tilbudet vært helt gratis! Målet har vært å få barn/ungdom med på aktiviteter.

Hver onsdag er det sammen med TRI-gjengen etablert en løpegruppe, og på programmet står intervaller. En fast gjeng møtes – og på det meste var vi 25 en godværsdag i oktober!

I tråd med klubbens praksis har det ikke vært mange fysiske styremøter, men to møter er avholdt. Ett hos Magne Halvorsen i mars og ett i november hos Elen Lauvhjell – upåklagelig servering begge steder! Som tidligere år, det aller meste ordnes og fikses – og er det noe som må avklares skjer det helst per sms, epost eller telefon.

Klubben er i godt driv og økende aktivitet i og for bredden – det er helt i Lars Lindstøl sin ånd!

For styret 31.12.2017 / 29.01.2018
Thomas Axelsen